Η τροφική επιλεκτικότητα στα παιδιά είναι μια διατροφική διαταραχή όπου το παιδί εκδηλώνει έντονη απροθυμία να δοκιμάσει νέες τροφές, ενώ το διατροφικό του ρεπερτόριο είναι περιορισμένο.
Ποια είναι τα σημάδια της Τροφικής Επιλεκτικότητας στα παιδιά;
- Δεν εκδηλώνει πείνα ή ενδιαφέρον για φαγητό
- Kαταναλώνει περιορισμένη ποικιλία τροφών
- Εκδηλώνει επιλεκτικότητα στη λήψη τροφών βάσει της υφής, του χρώματος, του σχήματος, της θερμοκρασίας, της γεύσης ή/και του ήχου που κάνει η τροφή μέσα στο στόμα
- Εκδηλώνει ανεπιθύμητες συμπεριφορές προκειμένου να αποφύγει το φαγητό
- Εκδηλώνει διαφορετική αντίδραση ως προς το φαγητό σε διαφορετικά περιβάλλοντα
- Αισθάνεται κόπωση ή βρίσκεται σε υπερδιέγερση
- Παρουσιάζει περιορισμένες ικανότητες σίτισης ή/ και πόσης
- Παρουσιάζει σημαντικές διατροφικές ελλείψεις
- Παρουσιάζει στομαχικές διαταραχές ή αίσθημα κορεσμού κατά τη διάρκεια των γευμάτων άγνωστης αιτιολογίας
- Χάνει ή δεν κερδίζει το αναμενόμενο για την ηλικία του βάρος
- Μπορεί να χρειάζεται συμπληρώματα διατροφής
- Μπορεί να χρειάζεται την τοποθέτηση καθετήρα σίτισης
- Επικρατεί αναστάτωση στο οικογενειακό τραπέζι
Ο εξειδικευμένος στη σίτιση λογοθεραπευτής μπορεί να παρέχει βοήθεια σε βρέφη και παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες σίτισης και κατάποσης ή τροφική επιλεκτικότητα.
Συγκεκριμένα ο λογοθεραπευτής παρέχει:
Αξιολόγηση
Ο λογοθεραπευτής μπορεί να διεξάγει μία πλήρη αξιολόγηση σίτισης και κατάποσης. Αυτή η αξιολόγηση περιλαμβάνει τη λήψη πλήρους ιατρικού ιστορικού και ιστορικού σίτισης, την παρατήρηση της διαδικασίας σίτισης και την αξιολόγηση των στοματικών δομών και των λειτουργικών τους χαρακτηριστικών.
Το θεραπευτικό πλάνο
Βάσει των αποτελεσμάτων αξιολόγησης, μπορεί να αναπτύξει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πλάνο σίτισης, που να αντιστοιχεί στις ανάγκες του βρέφους/παιδιού. Αυτό το πλάνο μπορεί να περιλαμβάνει στρατηγικές που διευκολύνουν ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες που σχετίζονται με την απομύζηση, μάσηση, κατάποση, στοματοκινητικές δεξιότητες, αποδοχή νέων υφών τροφής.
Τεχνικές θέσης και σίτισης
Ο λογοθεραπευτής παρέχει οδηγίες σχετικά με τη σωστή θέση κατά τη διάρκεια της σίτισης, προκειμένου να εξασφαλίσει την άνετη και ασφαλή θέση του βρέφους/παιδιού.
Στοματοκινητικές ασκήσεις
Ο λογοθεραπευτής μπορεί να εισάγει στοματοκινητικές ασκήσεις με στόχο τη βελτίωση ή αποκατάσταση της δύναμης, της ταχύτητας, του εύρους κίνησης και του συντονισμού των δομών του στόματος. Αυτές οι ασκήσεις μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητες σίτισης και κατάποσης.
Αισθητηριακή διέγερση
Μερικά βρέφη και παιδιά μπορεί να παρουσιάζουν αισθητηριακές δυσκολίες που επηρεάζουν τη σίτιση και κατάποση. Ο λογοθεραπευτής μπορεί να εισάγει τεχνικές αισθητηριακής διέγερσης που σταδιακά αυξάνουν την αντοχή και αποδοχή ποικίλλων τροφών διαφορετικής υφής, γεύσης ή θερμοκρασίας.
Μετάβαση και διαχείριση στερεών τροφών
Αν το παιδί είναι έτοιμο να μεταβεί σε στερεές τροφές, ο λογοθεραπευτής μπορεί να παρέχει οδηγίες και στρατηγικές για την εισαγωγή των ανάλογων με την ηλικία του παιδιού συστάσεων τροφής και τη διαχείριση των πιθανών δυσκολιών που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας.
Εκπαίδευση της οικογένειας
Ο λογοθεραπευτής πρέπει να εκπαιδεύει τους γονείς και τους φροντιστές του βρέφους/ παιδιού σχετικά με τις τεχνικές, στρατηγικές και τροποποιήσεις που πρέπει να εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια της σίτισης στο σπίτι.
Συνεργασία με τη διεπιστημονική ομάδα
Σε πολλές περιπτώσεις, οι διαταραχές σίτισης και κατάποσης του βρέφους/ παιδιού μπορεί να συνδέονται με κάποια ιατρική δυσλειτουργία. Συχνά, κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία του λογοθεραπευτή με τον παιδίατρο, διατροφολόγο, εργοθεραπευτή κλπ ώστε να εξασφαλιστεί η ολιστική θεραπευτική φροντίδα του βρέφους/ παιδιού.