Skip to main content

Τουαλέτα

Η εκπαίδευση της τουαλέτας είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό αναπτυξιακό ορόσημο για τα παιδιά το οποίο σηματοδοτεί την ανεξαρτησία αλλά και την αυξημένη κοινωνική συμμετοχή. Οι εργοθεραπευτές έχοντας μία ολιστική προσέγγιση για το παιδί, την οικογένεια και την κουλτούρα του, είναι σε θέση να υποστηρίξουν την επιτυχία στο έργο αυτό. Μπορούν να ενισχύσουν και να βοηθήσουν την λειτουργική ανάπτυξη απαραίτητων δεξιοτήτων να προτείνουν προσαρμογές στο περιβάλλον και να παρέχουν εκπαίδευση γονέων και φροντιστών σχετικά με μεθόδους και τεχνικές που πρέπει να δοκιμάσουν στα οικεία περιβάλλοντα του παιδιού, όπως σπίτι και σχολικό πλαίσιο.

Όλα τα παιδιά αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς και η ηλικία που ξεκινά το κάθε παιδί την τουαλέτα μπορεί να κυμαίνεται ανάμεσά τους.

Η μέση ηλικία για την εκπαίδευση τουαλέτας είναι τα 3 έτη και η νυχτερινή εκπαίδευση τουαλέτας είναι έως τα 7 έτη. Μερικά σημάδια που μπορεί να δείχνουν ότι το παιδί είναι έτοιμο να ξεκινήσει την εκπαίδευση στην τουαλέτα περιλαμβάνουν:

  • Λέει ή υποδεικνύει ότι έχει βρεγμένη/λερωμένη πάνα
  • Προσπαθεί να βγάλει μόνο του την βρεγμένη/λερωμένη πάνα
  • Λιγότερες βρεγμένες πάνες κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Δυνατότητα να παραμένει στεγνό κατά τη διάρκεια της ημέρας για 2 ή περισσότερες ώρες
  • Παραμένει στεγνό μετά το ξύπνημα από έναν μικρής διάρκειας ύπνο
  • Δείχνει ενδιαφέρον για τη χρήση του γιογιού και της τουαλέτας (Sidwell, 2024)

Πως θα μπορούσε να ωφεληθεί το παιδί από έναν εργοθεραπευτή;

  • Αξιολογεί  εάν το παιδί είναι έτοιμο να εκπαιδευτεί στην τουαλέτα.
  • Θέτει συγκεκριμένους και εφικτούς στόχους που σχετίζονται με τις δυσκολίες του παιδιού, που μπορεί να αφορούν:
    • Την είσοδο του παιδιού στην τουαλέτα
    • Δραστηριότητες υγιεινής (π.χ. σκούπισμα, πλύσιμο χεριών)
    • Φόβος για την τουαλέτα
    • Κατάλληλη χρήση ρούχων
    • Εκπαίδευση γονέων/φροντιστών σχετικά με τις στρατηγικές χρήσης της τουαλέτας στο σπίτι.
    • Κατάλληλες προσαρμογές και πιθανό εξοπλισμό ή προϊόντα που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί στην τουαλέτα (π.χ ράμπες στήριξης, οπτικά προγράμματα, προσαρμοσμένα σκεύη, κλπ.)
    • Επικοινωνία με το σχολικό πλαίσιο για την παροχή στρατηγικών τουαλέτας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη του παιδιού.