Ο καθένας έχει τον δικό του τρόπο να επεξεργάζεται τις αισθητηριακές πληροφορίες που λαμβάνει από τον έξω κόσμο. Η ακοή, η όσφρηση, η γεύση, η αφή, η όραση, το πώς αισθανόμαστε πού βρίσκεται το σώμα μας στον χώρο (ιδιοδεκτικό σύστημα), η αίσθηση του τρόπου με τον οποίο κινείται το σώμα μας (αιθουσαίο σύστημα) και η κατανόηση των σημάτων αυτού (π.χ. πείνα, δίψα,) είναι όλα διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους το σώμα μας λαμβάνει αισθητηριακές πληροφορίες , γνωστές και ως «αισθήσεις».
Τα άτομα που είναι νεύρο-διαφορετικά ή έχουν βιώσει τραύματα, επεξεργάζονται τις αισθητηριακές πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο από τους άλλους. Καθώς μεγαλώνουμε, μαθαίνουμε πώς να προσαρμόζουμε ή να διαχειριζόμαστε τις αισθητηριακές πληροφορίες ώστε να ταιριάζουν στο κάθε περιβάλλον , όπως το σπίτι, το σχολείο, την παιδική χαρά, την θάλασσα, κλπ. Πώς λειτουργεί; Λαμβάνουμε πληροφορίες από το περιβάλλον μας χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις μας και αυτές οι πληροφορίες στέλνονται στο νευρικό μας σύστημα. Το νευρικό μας σύστημα επεξεργάζεται τις πληροφορίες και δημιουργεί μια «απάντηση» ή νόημα σε αυτό που συμβαίνει γύρω μας. Αυτές οι αισθήσεις μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε το περιβάλλον μας, να μας ηρεμήσει, να μας ενθουσιάσει ή να
νιώσουμε κατακλυσμένοι από συναισθήματα (μας κάνουν να νιώθουμε «overwhelmed»).
Για ορισμένα άτομα, αυτές οι εμπειρίες μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν ανεκτές και να οδηγήσουν σε προκλητική συμπεριφορά. Στις περιπτώσεις αυτές οι εργοθεραπευτές μπορούν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό και την παροχή κατάλληλων «εργαλείων» για την κάλυψη ή τη διαχείριση των αισθητηριακών αναγκών του παιδιού (Star Institute, 2024).
Πως/Πότε θα μπορούσε να ωφεληθεί το παιδί από έναν εργοθεραπευτή;
- Δυσκολία να ανεχθεί ένα θορυβώδες περιβάλλον
- Ένα παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να ρυθμίσει τις σκέψεις ή τη φωνή του
- Προσκόλληση σε συγκεκριμένα ρούχα
- Συνεχής δυσκολία να εστιάσει ή να ολοκληρώσει εργασίες
- Δυσκολία με την επίγνωση του σώματος, όπως το τρέξιμο ανάμεσα σε εμπόδια
- Φαίνεται να κινείται συνεχώς ή να ταράζεται
- Αποσπάται εύκολα ή είναι σε υπερδιέγερση από οπτικά ερεθίσματα (παιχνίδια, χρώματα, φώτα)
- Υπάρχει διάγνωση διαταραχής αισθητηριακής επεξεργασίας, διαταραχής αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), ΔΕΠ-Υ ή ιστορικό τραύματος.