Skip to main content

Παιχνίδι και κοινωνικές δεξιότητες

Η συναισθηματική ρύθμιση είναι η ικανότητα να ρυθμίζουμε τα συναισθήματά μας σε στρεσογόνες ή άβολες καταστάσεις (π.χ. μεταβάσεις, αλλαγή ρουτίνας, απρόσμενα γεγονότα). Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, μαθαίνουν να αναπτύσσουν ή να κυριαρχούν στις δεξιότητες αυτορρύθμισης.

Η εκμάθηση αυτών των δεξιοτήτων είναι απαραίτητη για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε ουσιαστικές σχέσεις σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής. Η δυσκολία κοινωνικής αλληλεπίδρασης και δημιουργία σχέσεων έχει σημαντικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα ενός ατόμου και στην ψυχική του υγεία. Όταν ένα παιδί δυσκολεύεται να διαχειριστεί τα συναισθήματά του σε διαφορετικά περιβάλλοντα και/ή χρονικές περιόδους ή δυσκολεύεται να κατανοήσει τις κοινωνικές νόρμες, θα ήταν ωφέλιμο να απευθυνθεί σε έναν εργοθεραπευτή. Στόχος μας είναι το παιδί να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του με υγιή τρόπο, ώστε να μπορεί να παίζει, να ασχολείται και να αποκτήσει τα «εργαλεία» για να δημιουργήσει ουσιαστικές κοινωνικές σχέσεις.

Το παιχνίδι είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό, θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι το ΚΛΕΙΔΙ για την υγεία και την ανάπτυξη του παιδιού. Τα παιδιά παίζοντας αποκτούν δεξιότητες, όπως «ανάγνωση» της γλώσσας του σώματος των άλλων, αποτελεσματική συμμετοχή σε ομάδα, επίλυση προβλημάτων, δημιουργικότητα, κατακτούν τρόπους ρύθμισης και βοηθούν τα αισθητηριακά τους συστήματα να αναπτυχθούν με υγιή τρόπο. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί παίζει έξω, μπορεί να χρησιμοποιήσει την αίσθηση του που βρίσκεται το σώμα του ώστε να πηδήξει πάνω από ένα εμπόδιο και να τρέξει πίσω από ένα άλλο παιδί. Μπορεί να χρησιμοποιήσουν δύο ραβδιά και να φανταστούν ότι είναι μια νεράιδα και ένας δεινόσαυρος που συνεργάζονται για να χτίσουν ένα φρούριο από χιόνι. Μπορεί να δοκιμάσουν τα σωματικά, γνωστικά και συναισθηματικά τους όρια και να μάθουν τι μπορεί να κάνει το σώμα τους, κάτι που θα τους ενθαρρύνει να συνεχίσουν να χτίζουν αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση και να τους βοηθήσει να μάθουν πώς να περιηγούνται και να εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους (Brown & Lynch, 2023).

Πως/Πότε θα μπορούσε να ωφεληθεί το παιδί από έναν εργοθεραπευτή;

  • Το παιδί δυσκολεύεται να δημιουργήσει ή/και να διατηρήσει σχέσεις.
  • Το παιδί δυσκολεύεται να παίξει συνεργατικά με τους άλλους.
  • Έχει προκλητική συμπεριφορά που διαταράσσει τις σχέσεις του.
  • Δεν ανέχεται ή δεν παίζει με άλλους.
  • Το παιδί δεν μπορεί να παίξει χωρίς δομή ή κατεύθυνση